گل ادریسی (نام علمی: Hydrangea) از گیاهان گل‌دار است. این گیاه بومی مناطق جنوب و شرق قاره آسیا (بویژه چین، مناطق هیمالیا، ژاپن، کره و اندونزی) و قاره آمریکا می‌باشد. بین ۷۰ تا ۷۵ گونه گل ادریسی وجود دارد که بیشتر به صورت بوته یا درختچه‌هایی هستند به طول ۱ تا ۳ متر اما بعضی گونه‌های آن به صورت درختان کوچک و بعضی دیگر، به ویژه در سرزمین‌های حاره، بالا رونده‌های درخت دوستی هستند که تا بلندی ۳۰ متر از درختان بالا می‌روند.

گًل بیشتر گونه‌ها سفید رنگ است اما به رنگ‌های آبی، سرخ، صورتی و بنفش هم یافت می‌شوند. رنگ آن بستگی به میزان قلیایی بودن خاک و درصد وجود یون‌های فلزهای گوناگون در آن دارد.گل‌های ادریسی به صورت حبابی و کره مانند هستند و عموما در تابستان و بهار رشد میکنند.
ظاهر زیبا و خوش رنگ آنها ممکن است کمی فریبنده باشد و فکر کنید که نگهداری از آن­ها بسیار سخت است اما حقیقت اینگونه نیست؛ اگر شرایط ایده ­آل را فراهم کنید دیگر نیازی نیست نگران رشد آن باشید.
ادریسی انواع مختلفی دارد، چند نوع خاص آن هستند که بسته به میزان اسیدی بودن خاک تغییر رنگ می‌دهند. قبل از خرید ادریسی، از فروشنده و یا یک متخصص امور گیاهان سوال کنید که آیا نوع مورد نظر شما تغییر رنگ می‌دهد یا خیر.

تاریخچه

نام لاتین آن به شکل خاصش بر می­گردد. گیاه شناسی به نام گرونویس این گیاه را در سال 1771 کشف کرد. گرونویس نام آن را از ترکیب دو کلمه ساخت : آب و سبو!
اگر کمی به حالت گلبرگ­های آن دقت کنید و از قدرت تجسم هم استفاده کنید،می­بینید که آن ها کمی شبیه به پارچ و یا سبوی آب هستند.
این گل پیشینه اصیلی دارد. ادریسی قرن­ها پیش در چین و ژاپن رشد می­کرده است، طبق بررسی فسیل­های قدیمی، ادریسی حدود 140 میلیون سال قبل در زمین حضور داشته است!
در آغاز شامل 80 نوع مختلف می­شد، اما امروزه با کمک پیوند زدن، این عدد بسیار بیشتر شده است.

نماد و معنی

معنی این گل کوتاه اما تاثیرگذار است. ادریسی نماد تشکر، رحمت و زیبایی است.
با توجه به تعداد زیاد گلهایی که در یک ساقه ادریسی وجود دارند، به نمادی برای صمیمیت و ثروت هم تبدیل شده است. ادریسی گلی بی­نظیر برای هدیه دادن است.

انواع

نکته خاص در مورد ادریسی، تغییر رنگ دادن گل­های آنست. دو نوع ادریسی وجود دارند که رایج­تر و خوش­رنگ­تر هستند : تازه و کلاسیک.
در آغاز فصل، شاهد انواع مختلف گونه ادریسی تازه هستیم در رنگ­های سفید، سبز، صورتی، آبی و بنفش. گل ادریسی تا زمانی که بریده نشود، به تغییر رنگ ادامه می­دهد.
پس از ادریسی تازه، ادریسی کلاسیک به بازار می­ آید، کلاسیک همان ادریسی تازه است، اما از آن تیره ­تر، براق­تر و در کل آنتیک­ تر است.
این نوع از ادریسی به دلیل عمر طولانی خود در گلدان و قابلیت خشک شدن خود معروف­تر هستند

 

خب خب خب اینم از گل مورد علاقه من 

یه نکته بگم...روی یک شاخه هر کدوم از اون گل ریزه میتونه یه رنگ باشه باری همین خوشه های چند رنگ هم داریم و این که هر کدوم از اون گل ریزه میتونن خودشون چند رنگ باشن که بیشتر تو گونه ی سفید اتفاق می افته و البته تو عکسا یسریا لبه های سفید دارن اونا گلای هیبریدن 

 

این یه مدل دیگه از این گله که کشیده تر هست و معمولا دو رنگه هر شاخش 

 

چنتا منظره ی ادریسی

 

اینم مقایسه ی اندازش با انسان 

 

اینم چنتا نقاشی خوشگل