گل ویستریا

 

گلیسین (نام علمی: Wisteria) نام یک سرده از تیره باقلاییان است. گلیسین از گیاهان گلدار است و در خانواده باقلاییان می‌باشد. گیاه ویستریا می‌تواند بر روی دیوارها و درختان به صورت بالارونده تا ارتفاع ۲۰ متر و به صورت افقی تا ۱۰ متر پیش رود. ویستریا (Wisteria) یا پیچ گلیسین یک گیاه رونده‌ی تزیینی از تیره‌ی باقلاییان با گل‌هایی واژگون آبی، صورتی یا سفید بسیار زیبا و دلپسند است که دیوارهای منازل را به شکل باشکوهی تزیین می‌کنند. تمام قسمت‌های این گیاه تزیینی که با نام درخت لوبیا نیز معروف است، بسیار سمی هستند و خوردن آن‌ها باعث تهوع، استفراغ، دل‌پیچه و اسهال می‌شود. در صورت مسمومیت با این گیاه سمی به درمان‌های مثل هیدراتاسیون وریدی و مصرف قرص‌های ضد تهوع نیاز خواهد بود. البته عده‌ای معتقدند که گل‌های ویستریا سمی نیستند.ویستریا یا پیچ گلیسین بومی ژاپن و گیاهی بالارونده به طول ۴ متر یا بیشتر با برگ‌های شانه‌ای با ۱۳ الی ۱۹ برگچه و گل‌های معطر به رنگ آبی متمایل به بنفش و ارغوانی متمایل به آبی است. گل‌ها در خوشه‌هایی به طول ۱۳ الی ۲۵ سانتی متر همزمان با برگ‌ها در بهار ظاهر شده و در خوشه از سمت نوک آن باز می‌شود. ساقه‌های گیاه در جهت عقربه‌های ساعت به دور تکیه گاه می‌پیچند.

گل های آن سفید، بنفش، آبی به طول 15 تا 20 سانتی متر هستند که در بهار نمایان می شوند و معمولا در اواسط ماه فروردین به اوج خود می رسند. گل ها قبل از گسترش شاخ و برگ در هر خوشه همزمان باز می شوند و عطری شبیه به انگور دارند.

این گیاه در سال 1816 از چین به اروپا و شمال امریکا آورده شده است و به عنوان یکی از محبوب ترین درختان زینتی باغ و خانه های غرب تبدیل شده و از پرکاربردترین درختان در فضای سبز به شمار می رود. در برخی از مناطق شرقی ایالات متحده ، ویستریا به عنوان گونه مهاجم معرفی شده است.

اصول کاشت و تکثیر درختچه تزئینی ویستریااین جنس دارای حدود ۶ گونه گیاه پیچنده، بومی آسیای شرقی و آمریکای شمالی است. زیباترین گیاه در بین گیاهان بالارونده است. خوشه‌های آویزان و طویل، گل بسته به گونه و واریته به رنگ سفید، صورتی، آبی و یاسی می‌باشند و در اواخر بهار و اوایل تابستان همزمان و یا پیش از باز شدن برگ‌ها روی گیاه ظاهر می‌شوند. برگ‌های شانه‌ای آن نیز جزای بوده و در پاییز به زرد طلایی تغییر رنگ می‌دهند که به زیبایی آن می‌افزاید. ساقه‌های آن زمانیکه به دور یک درخت به عنوان تکیه گاه می‌پیچند به مرور زمان قوی شده و گاهی مانع از رشد درخت می‌گردد و تنه آن را از شکل عادی خارج می‌کند.

ویستریا درختچه ای مقاوم، خزان دار با طول عمر زیاد ، بالا رونده چوبی ، سریع الرشد (در شرایط محیطی مناسب سالی 3 متر رشد می کند.) برگ های آن متناوب و به فرم مرکب شانه ای فردهستند. دو گونه مهم آن به شرح زیر است:

ویستریا ژاپنی:

بومی ژاپن و گیاهی بالارونده به طول ۴ متر یا بیشتر با برگ‌های شانه‌ای با ۱۳ الی ۱۹ برگچه و گل‌های معطر به رنگ آبی متمایل به بنفش و ارغوانی متمایل به آبی است. گل‌ها در خوشه‌هایی به طول ۱۳ الی ۲۵ سانتی متر همزمان با برگ‌ها در بهار ظاهر شده و در خوشه از سمت نوک آن باز می‌شود. ساقه‌های گیاه در جهت عقربه‌های ساعت به دور تکیه گاه می‌پیچند.

ویستریا چینی:

بومی چین است و شاید رایجترین گلایسین است؛ و یکی از بهترین گیاهان بالارونده است که طول آن به ۱۸ الی ۳۰ متر میرسد. برگ‌ها حاوی ۹ الی ۱۳ برگچه بیضوی تا بیضوی متمایل به مستطیلی است. گل‌های یاسی تیره یا ارغوانی روشن و معطر به طول ۵/۲ سانتیمتر، پیش از ظهور برگ‌ها در بهار ظاهر می‌شوند. این گل‌ها در خوشه‌هایی به طول ۳۰-۲۰ سانتی متر یا بیشتر تشکیل و به طور همزمان باز می‌شوند و نهایت به تشکیل غلاف بذر نرم و مخملی می‌انجامد.

 

اینم عکس درختش 

اینم چنتا نقاشی *-*

 

دریافت